aktualiteter gy roda korset

Röda Korsets ungdomsförbund

Hur är det att fly från ett land med konflikter och förföljelser och hamna i ett nytt, främmande land? Vilka svårigheter och utmaningar drabbas man av? Det har eleverna i 3BSA försökt att tänka sig in i, med hjälp av Röda Korsets ungdomsförbund.

Fredagen den 16 april, 2016, hade Samskolan besök av Röda Korsets ungdomsförbund. Under förmiddagen hade man ett informationsbord på skolan där ungdomsförbundets representanter informerade eleverna om verksamheten och svarade på frågor. Under eftermiddagen arrangerades ett ”På flykt”-­spel med samhällsvetarklassen 3BSA med ungdomsförbundets representanter som spelledare. Under spelet fick eleverna uppleva hur det kan vara att försöka ta sig från konflikt och förföljelser i sitt hemland till tryggheten i ett främmande land, och vilka svårigheter och utmaningar som drabbar många av världens flyktingar. Besöket, som var mycket uppskattat och lärorikt, avslutades med diskussion och information om flyktingsituationen i världen idag.

Bildrkuf.se/i-skolan/

,