aktualiteter gy oskarshamn2016

Naturvetarna besöker SKB

På årets Oskarshamnsresa (HT16) följde fysiklärare Jan Rohdin med de gamla kärnkraftsrävarna Jon Ohlsson (Ma/Fy) och Christer Malmqvist (Nk). Tillsammans med 13 elever ur vardera klass 3ENA och 3FNA fick vi på nytt möjlighet att besöka Oskarshamnsverken, CLAB, Kapsellaboratoriet och Äspölabbet.

Årets resa var lite speciell på många sätt. Christer (som startade upp resan en gång i tiden) går i pension, så Jon och Jan fick vara extra uppmärksamma och anteckna all visdom som flödade ur Christers mun en sista gång. Å andra sidan är Christer en engagerad kärnkraftsmotståndare, så SKB (som anordnar resan) drar nog en suck av lättnad. Resan var även speciell eftersom man samma dag som vi kom till Oskarshamn tillkännagav på nyheterna att man skulle säga upp flera hundra personer på Oskarshamnsverken som en följd av att man stänger reaktorerna O1 och O2. Så det var kanske inte den bästa stämningen i deras lunchmatsal.

Eleverna tog all dramatik med ro och bländades som vanligt av själva studiebesöken. Det är speciellt att få tillträde till några av Sveriges mest otillgängliga industriområden; säkerhetskontroller, bombavsök, säpogranskning, dosimetrar, skyddskläder, kontaminationskontroller och vakter. På kvällen åt vi middag tillsammans på Lilla Krogen i Oskarshamn innan vi återvände till vandrarhemmet Oscar för att kontemplera dagens strålande intryck och ladda inför dag 2.

Läs mer om Oskarshamnsresan.

,

Naturvetarna besöker SKB