lasaret lilla non violence

Non-Violence på Lilla

Under läsåret 2014/15 genomförde eleverna på Lilla skolan ett stort Non-­Violence-projekt. Projektet rörde samtliga barn och elever vid skolan och kulminerade i en stor fredsmanifestation den 4 juni 2015. En fredsmanifestation där elevernas egenmålade skulptur och den på gatan placerade stora bronsskulpturen, ”The knotted gun – in memory of John Lennon” avtäcktes.

“Together for Peace – Power of the children”

Projektet som hade namnet “Together for Peace – Power of the children” startade den 9 oktober 2014, på 74-­årsdagen av John Lennons födelse och pågick fram till den 4 juni 2015, konstnären Carl Fredrik Reuterswärds födelsedag. Som ett centralt innehåll i projektet fanns Reuterswärds världsberömda skulptur föreställande en revolver med en knut på pipan. Med fredsskulpturen i centrum lyftes och diskuterades frågor kring fred, antivåld, mänskliga rättigheter, demokrati och mycket, mycket annat kring våra grundläggande värderingar och människolivets okränkbarhet.

Eleverna målade sin egen fredsskulptur

Eleverna målade själva flera hundra förslag på hur de ville gestalta skolans egen skulptur. Ett collage bestående av många förslag sattes samman och eleverna målade sedan själva sin egen fredsskulptur. En skulptur som nu står i skolans entré. 499 små handmålade kopior på elevernas skulptur togs samtidigt fram. Småskulpturerna såldes sedan till förmån för Stiftelsen Non­Violence ́s utbildningsarbete världen över

Uppmärksammades av Kofi Annan, Jan Eliasson, Ringo Starr och Sir Paul McCartney

Det var flera som uppmärksammade elevernas arbete. FN’s tidigare generalsekreterare Kofi Annan skickade ett uppskattande brev. Även FN’s tidigare vice generalsekreterare Jan Eliasson hörde brevledes av sig och Beatlestrummisen Ringo Starr skickade en personlig videohälsning som visades på stor skärm vid manifestationen i juni där han gratulerade eleverna till deras fantastiska arbete. Sir Paul McCartney hörde av sig och ville veta vad eleverna hade åstadkommit. Som en symbol för elevernas stora engagemang står idag och för evigt en bronsskulptur – ”den knutna revolvern” av Carl Fredrik Reuterswärd placerad på gatan utanför skolan. Vid skulpturen finns också en knapp och högtalare. Trycker man på knappen spelas John Lennons “Imagine” upp.

Med Lilla skolans Non­-Violence-arbete satte eleverna ett avtryck som gav och ger klang. De visade att barnens kraft är enorm och att de är kapabla att påverka sin nutid och därmed vår gemensamma framtid, att de står upp för mänskliga rättigheter och demokrati – det finns hopp!

Här kan du ta del av dels några beskrivande texter, bilder och filmer från arbetet och också några bilder då Nicke Bäcklund, på elevernas vägnar lämnar över ett exemplar av elevernas skulptur till några av de spännande personer som uppmärksammat elevernas arbete

Kontakta gärna Nicke Bäcklund på nicke.backlund@samskolan.se om du vill veta mer.

Peace and Love!

Läs mer om Samskolans Non-Violence-projekt!

,

Non-Violence på Lilla