profil forskolan musik

Profiler

Musik

Musik berikar oss alla på olika sätt både genom att lyssna och glädjen att sjunga tillsammans.

I Sverige har vi en stor sångskatt som är ett av våra stora ”kulturarv” som vi försöker förmedla till barnen under åren de är hos oss. Sång och ramsor är oftast ett självklart inslag under samlingarna varje dag. Ofta baserat på tema/årstider/högtider som passerar under året. Det förhöjer också om någon spelar eller glädjen att själv som barn att få delta med rytminstrument som claves, rytmägg, maracas, trumma och tamburin. Det kan också vara en rolig aktivitet att få tillverka sina egna instrument. Att uppleva och känna rytm och takt tillsammans ger också en möjlighet att få talet och språket att utvecklas. Även matematiken med att kunna räkna och ta till sig takten som hjälpmedel.

Varje månad har vi en stor, härlig och gemensam sångstund med alla grupper tillsammans. De samlingarna brukar vara fokuserade på olika tema som advent, årstidssånger, tematiska som FN t.ex. Klassisk musik är också intressant att ta del av med fascinerande historier om tidigare kompositörer. Musik i bakgrunden när man kommer till sin klass med lugn musik kan förmedla en god morgonstämning. Möjligheten att lyssna i hörlurar under dagen kan hjälpa till att komma ner i varv. Under året brukar de äldsta grupperna gå till Konserthuset och få lyssna på Göteborgs symfoniker i deras hemmiljö – det brukar också vara fantastiska möten. Musiken är gränsöverskridande och berikar alla. Så det är en stor glädje att få mötas genom musiken för alla både liten och stor.

Liknande profiler