lasaret gy sa krakow

Traditioner

Krakowresan

Under våren åker våra två samhällsklasser på gymnasiet på studieresa till Krakow i Polen. Under fyra intensiva dagar varvas känslostarka studiebesök med gemenskap och upplevelser.

På det samhällsvetenskapliga programmet är det centralt att knyta ihop historien med nutid, att fundera över mänskliga beteenden och att bli medvetna om maktstrukturer i samhället och få en större förståelse för vår omvärld och varför den ser ut som den gör. Resan till Krakow gav många möjligheter att fördjupa de kunskaper man läst om i teorin.

Studiebesöken vid förintelselägren Auschwitz och Birkenau lämnade inte någon oberörd. Judarnas situation under andra världkriget var också i fokus under besöken på Schindlers fabriker, i de judiska kvarteren och på Gestapomuséet. Klasserna fick också en guidad stadsvandring i Krakows anrika stadskärna med många byggnader från medeltiden. Mellan studiebesöken fanns tid till samvaro och till att utforska den polska matkulturen.