lasaret stora lussedans

Lussedansen

”Tradition och förnyelse”, säger vi på Samskolan. En gång om året är traditionen lite extra viktig, och det är i mitten av december då Lussedansen och Lussefesten går av stapeln.

Även om Samskolan är en skola som sätter högt värde i att vara i framkant vad gäller modern pedagogik och som alltid försöker känna av strömningar i tiden, så är det alltid viktigt att behålla en fot i traditionen och i vår gemensamma historia. Detta blir tydligt runt Lucia i december då det som kallas ”Lussedansen” anordnas. Lussedansen är en dansfest där eleverna klassvis dansar traditionella svenska folkdanser iklädda folkdräkt (svensk eller med ursprung i ett annat land, det spelar ingen roll), ackompanjerade av ett riktigt spelmanslag. Skolan äger, via donationer, ett par hundra svenska traditionella folkdräkter, och kan stoltsera med landets största folkdräktssamling med dräkter som aktivt används.

Lussedansen är publik, och allmänheten kan komma och titta. Föreställningen, som också brukar innehålla ett Luciatåg, följs av det som kallas ”Lussefesten”, och som är enbart för skolans elever och personal. Lussefesten är ett tillfälle för eleverna att visa upp sina danser för varandra, och för att under en kväll umgås under unika förhållanden som inte finns någon annanstans.

Arkivbilder

,