lasaret stora vildmarksleden

Vildmarksdagen

Det är inte varje dag man tar en promenad i skogen och träffar på troll eller älvor som spelar flöjt. En dag i september går alla klasser på Stora Skolan delar av Vildmarksleden.

Att uppleva och göra saker tillsammans är viktigt för att få en klassgemenskap. Därför går alla klasser delar av Vildmarksleden tillsammans. Dagen börjar på skolgården där klasserna körs med buss antingen till Kåsjön för att gå knappt en mil eller om man går på gymnasiet till Härkeshult för att gå knappt två mil. Vid Kåsjön startar grundskoleklasserna med att utmana en annan klass på dragkamp, gå skidgång eller göra andra samarbetsövningar. Under promenaden till Skatås händer det lite olika saker men den största upplevelsen brukar vara när man får klättra ner i ravinen och möta olika slags skogsväsen. Efter att ha stannat ett antal gånger utmed vägen och fikat och plåstrat om ett och annat skavsår så kommer man äntligen fram till målgången i Skatås.  Gymnasieklasserna tar sin lunchpaus vid Kåsjön där många brukar passa på att bada innan färden fortsätter.

Arkivbilder

Liknande traditioner