Stora skolan

Högstadiet och gymnasiet.

På ”Stora skolan” (spårvagnshållplats Svingeln) finns Samskolans högstadium och gymnasium.

Från barnbördshuset till Östra Realläroverket

Den 16 september 1901 startade Samskolan sin verksamhet i stadens barnbördshus (ritat av Victor von Gegerfelt). Stora skolan stannade kvar i de lokalerna ända tills 1969, då man flyttade till Östra Realläroverket vid Stampgatan.

Den nya byggnaden är en stram men typisk jugendbyggnad ritad av Yngve Rasmussen (1906), som också ritat Vasakyrkan och det så kallade tomtehuset i hörnet Vasa-Viktoriagatan. Skolbyggnaden har fått behålla sitt ursprungliga utseende, med tidsmarkörer som typograferingen ”Allmänt läroverk” och vapenskölden med eklövsinfattningen på den mjukare, vågiga långsidan mot Stampgatan.

tavla samskolan 1

SÖK TILL SAMSKOLAN

Ansökan till Samskolans gymnasium årskurs 1 sker genom Göteborgsregionens antagningsnämnd.
Välkommen med er ansökan!

TRADITIONER

Samskolan jobbar aktivt för att erbjuda en så varierande och inspirerande undervisning som möjligt. En del av det arbetet innebär att vi flyttar ut undervisningen utanför klassrummet. Det stärker både inlärningen och gemenskapen mellan eleverna.

Idrottsdagar

Fysisk aktivitet spelar en stor roll på Samskolan – ett sunt sinne kompletteras bäst av en sund kropp.

Abiskoresan

Samskolans naturtreor åker varje år till Abisko fjällstation. Eleverna vandrar till Trollsjön, bestiger Njulla och utforskar nationalparken.

Resor

Vi har flera resor kopplade till våra program och kurser, och vissa gemensamma resor.

Naturvetarna på Liseberg

Balder och Helix är inte bara en fartfylld upplevelse som kittlar i magen.

Vårsång

Den traditionella Vårsången med mösspåtagning, manskör och vårtal.

SA-dagen

På Identitetsdagen bjuder niorna in släkt och vänner och presenterar sitt arbete från läsåret.

Marinexkursion (Rörö)

Naturvetarna genomför en flerdagars marinexkursion på Rörö i årskurs 1.

Jul- och våravslutningarna

Samskolans stora och högtidliga avslutningar blir minnen för livet.

Stockholmsresan

Alla gymnasieelever reser till Stockholm och besöker riksdagen, stadshuset, osv.

• Bild

Runt om i Samskolans korridorer hittar man både tavlor och lerfigurer, gjorda av elever, som lyser upp elevernas tillvaro. På Samskolan får eleverna lära sig att skapa utifrån sina egna förutsättningar. Bild spelar en viktig roll i undervisningen på Samskolan, då det ger eleverna både en personlig och kunskapsbaserad utveckling.

Läs mer om vår profil: Bild